Διαχείριση θυμού στα παιδιά

Κανονικό
Με αφορμή το βιβλίο «θυμώνω» που πήρε η Αφροδίτη επειδή της έτυχε το φλουρί στη βασιλόπιτα και τη συζήτηση που έγινε στην τάξη όταν το διαβάσαμε…
.

Οι γονείς μπορούν να εξηγήσουν στα παιδιά τους τη διαφορά ανάμεσα στο να νιώθει κάποιος θυμωμένος και στο να δρα κάποιος με θυμό.Το να αισθάνεσαι τρελαμένος δεν είναι ούτε καλό, ούτε κακό. Το να χτυπάς όμως κάποιον δεν είναι σωστό.

Να είστε προσεκτικοί όταν σας βλέπουν τα παιδιά

Ξεκινήστε δίνοντας το καλό παράδειγμα! Τα παιδιά μιμούνται τις συμπεριφορές των γονέων . Προσοχή λοιπόν στα μηνύματα που δίνετε σχετικά με το πώς συμπεριφέρεστε στα παιδιά σας, στους άλλους αλλά και στο πως διαχειρίζεστε εσείς οι ίδιοι το θυμό σας ή το έντονο άγχος σας.

Πείτε στα παιδιά προσωπικές ιστορίες του θριάμβου

Τα παιδιά σας θα πρέπει να ακούνε ιστορίες για το πώς μπορεί να ξεπεράσει κανείς τις δυσκολίες, τις αντιξοότητες, ή άλλες προκλήσεις της ζωής. Ακούγοντας ιστορίες «ενδυνάμωσης» δύσκολων καταστάσεων, τα παιδιά αισθάνονται πιο δεμένα με τους γονείς, ενώ παράλληλα αποκτούν περισσότερη αυτοπεποίθηση για τους εαυτούς τους. Ότι δηλαδή θα είναι σε θέση να ξεπεράσουν τις δυσκολίες της ζωής τους. Έχοντας περισσότερη αισιοδοξία και αναπτύσσοντας πιο θετική στάση, μπορεί να μειωθεί ο θυμός τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες.

Να είστε συνεπής στην ανατροφή των παιδιών

Σε οποιαδήποτε ηλικία, ο θυμός συχνά δημιουργείται εξαιτίας του χάσματος μεταξύ στο τι αναμένεται και τι πραγματικά συμβαίνει. Στα παιδιά, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να περιγράψουμε ακριβώς ποιες είναι οι συνέπειες (θετικές και αρνητικές) για τη συμπεριφορά τους και στη συνέχεια να επιμείνουμε σε αυτό! Η συνέπεια κάνει τα παιδιά να αισθάνονται πιο ασφαλή, να έχουν λιγότερο άγχος και μειώνωνται οι πιθανότητες να αντιδράσουν με θυμό. Η γονική συνοχή ή «σύγκλιση» μεταξύ των γονέων ή άλλων ενηλίκων στη ζωή του παιδιού είναι επίσης πολύ σημαντική ώστε να δημιουργηθεί σταθερότητα.

Μειώστε το στρες οικογένεια

Το να αντιμετωπίζετε τις πιέσεις στην οικογένεια είναι ένα σημαντικό εργαλείο διαχείρισης θυμού, όπως επίσης και τα ξεσπάσματα σε περιόδους αυξημένου στρες. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αμβλυνθούν οι στρεσογόνοι παράγοντες, όπως για παράδειγμα η διατήρηση τακτικών γευμάτων όλων των μελών της οικογένειας, το να μοιράζονται τα μέλη την ημέρα μεταξύ τους ή να βρίσκουν χρόνο για να παίζουν μαζί, αλλά και συναισθηματικά, υποστηρίζοντας δηλαδή ο ένας τον άλλον. Οι γονείς μπορούν επίσης να βοηθήσουν τα παιδιά τους να μάθουν να ηρεμούν τον εαυτό τους όταν είναι θυμωμένα. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να κατευνάζουν το θυμό τους, χρησιμοποιώντας τις πέντε αισθήσεις: αφή, όσφρηση, γεύση, ακοή, και όραση. Το παιχνίδι με τη ζύμη, το πιτσίλισμα στο νερό, το τρέξιμο σε εξωτερικούς χώρους, η μουσική, η ζωγραφική, το τέντωμα και η χαλάρωση των μυών, οι αργές βαθιές αναπνοές, ή το να καταναλώσει ένα υγιεινό σνακ αποτελούν καλές τακτικές απέναντι στο συναίσθημα του θυμού. Τα παιδιά που ανταποκρίνονται καλά στην αφή έχουν τη δυνατότητα να διδαχτούν πώς να κάνουν μασάζ στον αυχένα τους σαν τεχνική αυτο-ηρεμίας. Αυτά τα ίδια τα παιδιά μπορούν επίσης να νιώσουν ήρεμα χαϊδεύοντας ή φροντίζοντας ένα κατοικίδιο ζώο. Για να μειώσετε το στρες, δοκιμάστε να πείτε στο παιδί σας τα ακόλουθα: «Ας ζωγραφίσεις μια εικόνα για το πώς αισθάνεσαι». «Ένα ζεστό μπάνιο βοηθάει μερικές φορές να ξεπλυθούν τα θυμωμένα συναισθήματα». «Όταν αισθανθείς πεινασμένος και οξύθυμος, πες μου και θα ετοιμάσω ένα σνακ για σένα». «Κάθισε και πάρε βαθιές ανάσες αργά, μέχρι να ηρεμήσεις».

Διδάξτε στο παιδί σας πώς να λύνει προβλήματα

Οι γονείς μπορούν να διδάξουν τα μεγαλύτερα παιδιά, τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας καθώς και τους εφήβους να λύνουν προβλήματα σαν εργαλείο «πρόληψης» για το θυμό. Για παράδειγμα, μπορείτε να διδάξετε στο παιδί να “σταματήσει και να σκεφτεί” την επόμενη φορά που θα θυμώσει πριν χάσει τον έλεγχο, ή να ακούει πολύ προσεκτικά αυτά που λέει ο άλλος πριν θυμώσει, ώστε να ονομάσει το πρόβλημα και να συζητήσει τι είναι αυτό που τον ενόχλησε . Τα περισσότερα παιδιά θα χρειαστούν τη βοήθεια των ενηλίκων σε τέτοιους τρόπους σκέψης και μέσα από αυτή τη διαδικασία θα καταλήξουν σε δημιουργικούς τρόπους για να λύνουν τα προβλήματα. Και φυσικά απαιτείται χρόνος γι’ αυτό. Το πλεονέκτημα, όμως, είναι ότι κάνοντας αυτήν την διαδικασία ξανά και ξανά, τα περισσότερα παιδιά σύντομα θα γίνουν αρκετά καλοί στον εντοπισμό ενός προβλήματος και στην εύρεση διαφορετικών επιλογών για την επίλυση του. Ένα παιδί που έχει εξασκηθεί στο να σκέφτεται εναλλακτικούς τρόπους για να λύσει ένα πρόβλημα είναι πολύ πιο πιθανό να λύνει μια διαμάχη με έναν θετικό τρόπο απ’ το να αντιδρά με θυμό.

Πηγή Φάνια Βιλλιώτη – Ψυχολόγος
About these ads

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s